Zeer geslaagde avond dankzij simultaan Sopiko Guramishvili

Het was een avond om niet snel te vergeten. Met 90% over een dertigtal borden maakte Sopiko Guramishvili indruk. Op deze pagina vind je alles wat je wilt weten. Met het menu kun je snel navigeren naar onder andere een verslag van de avond, vele foto's, de uitslagen per bord, en de winstpartij natuurlijk! Zelfs de media-aandacht vooraf is nog terug te lezen. Heb je zelf ook een partij of foto's die hier niet zouden misstaan? Die zien we graag! Stuur hem op naar de webmaster!

Succesvol simultaan Sopiko

Op vrijdag 17 mei sloten de schakers van SV Vredeburg het seizoen 2018-2019 af met een simultaan door de Georgische topschaakster Sopiko Guramishvili. Het werd een memorabele avond.
Na de openingsspeech van burgemeester Toon Mans – hij feliciteerde de vereniging met het saffieren jubileum en met de kampioenstitels voor het eerste en tweede team – namen dertig spelers, inclusief de burgervader, plaats achter de zwarte stukken. Sopiko Guramishvili snelde, niet gehinderd door haar hoge hakken, langs de borden om de witte stukken te beroeren. Na een rondje of tien werd hier en daar al een pionnetje ingeleverd en na een dikke twintig rondjes werden de eerste matzetten uitgevoerd door de grootmeester. "We play in the cellar", klonk het verontschuldigend uit de mond van Jan Brantjes. Terwijl de winstpunten als rijpe appelen van de boom vielen voor Miss Tactics, zoals de bijnaam luidt van Sopiko, werd een eerste Vredeburg-succesje behaald door Remi Aafjes. Via een groteske ruil van stukken had hij een stelling gecreëerd waarin met de resterende pionnen voor beide kleuren geen eer te behalen viel. Ook Hidde Ebels onderscheidde zich met een half punt. Zijn dreiging met dubbele torens over de f-lijn deed Sopiko Guramishvili besluiten het remiseaanbod te accepteren. Sandra Hollander zorgde in haar partij voor het betere metselwerk rond haar koning en scoorde aldus ook een half punt. Vredeburg-secretaris Harold Ebels timede zijn remisevoorstel slim. Hij stond weliswaar een pionnetje achter, maar Sopiko zou nog lang moeten schuiven om het voordeeltje uit te buiten en zag haar chauffeur al binnenkomen: "okay, we have a draw". Ondertussen had ook Toon Mans de koning omgelegd, net als het gros van de Vredeburg-spelers. De stunt van de avond kwam voor rekening van voormalig clubkampioen Bert Hollander. Hij wist in het middenspel een kwaliteit te veroveren van de frêle Georgische en via een briljante loperzet een niet te pareren aanval te spelen. Grote klasse! Jan Levering was last man standing, maar werd mat geschoven toen het tempo tot op 'snelschaakniveau' werd opgeschroefd. 27-3 werd genoteerd als de spetterende uitslag! Met een 90-procent-score kon Sopiko Guramishvili zeker thuiskomen! Thuiskomen bij haar echtgenoot, Nederlands beste schaker Anish Giri. De Vredeburg-schakers dronken er nog een biertje op en realiseerden zich eens te meer dat zij met elkaar een memorabele avond beleefd hadden.

Foto's van de simultaan

Klik op één van de foto's om ze allemaal in het groot te bekijken, eventueel via een diavoorstelling. Gemaakt door Bert en Marlies.

Alle uitslagen per persoon

30Sopiko Guramishvili-Adri Beentjes1 - 0
Eindstand:27 - 3

Bijzondere partijen

Er werden gelukkig wat punten gescoord en daar mogen we trots op zijn! Dit is de plaats om je partij te laten zien. We trappen af met de geanalyseerde overwinning van Bert. Hij kreeg in een matige stelling een erg groot cadeautje, en pakte dat vol plezier uit. De zetten hieronder zijn aanklikbaar, en met de pijltjes eronder kun je de partij doorlopen.

De simultaan in de media

NHD (krant)

Sopiko komt naar Vredeburg
Sopiko Guramishvili

Bij SV Vredeburg is in de afgelopen jaren de traditie ontstaan om het schaakseizoen af te sluiten met een simultaan door een topspeler, die het dan opneemt tegen alle ruim 30 leden van de schaakclub tegelijk. Zo bezochten de grootmeesters en Nederlands kampioenen Dimitri Reinderman en Zhaoqin Peng de gezellige speelzaal in Limmen, net als de regionale topspelers Thomas Broek en Manuel Bosboom. In 2018 was het Noordhollands kampioen Hing Ting Lai die een record neerzette met een scoringspercentage van 95 procent.
Voor de komende editie – die op vrijdag 17 mei om 19:30 uur plaatsvindt – slaagde Vredeburg-secretaris Harold Ebels er in om niemand minder dan Sopiko Guramishvili vast te leggen. De 28-jarige Sopiko Guramishvili is een uit Georgië afkomstige grootmeester, die na haar huwelijk met Nederlands beste schaker, Anish Giri, alweer enkele jaren in Nederland woont. Met een elo-rating van 2385 punten is Guramishvili één van de sterkste speelsters in ons land. Zij is niet alleen actief als speelster, ook is Sopiko Guramishvili een internationaal bekende internet-commentator bij schaaktoernooien. Zij staat bekend onder de bijnaam Miss Tactics. Op 16 jarige leeftijd werd Sopiko al wereldkampioen schaken bij de meisjesjunioren!
Harold Ebels kijkt uit naar de komst van Sopiko Guramishvili: "Het is best een opgave om ieder jaar weer een aansprekende speler te strikken voor ons simultaan, maar met Sopiko Guramishvili is dat fantastisch gelukt. Met haar charismatische presentatie en haar grote schaaktechnische vaardigheid gaat zij opzien baren en zorgen voor een memorabele schaakavond, dat weet ik zeker," aldus de clubbestuurder. Ook zegt hij dank aan enkele sponsors die het simultaan mede mogelijk maken. Het simultaan heeft dit jaar nog extra cachet, omdat SV Vredeburg in mei ook 45 jaar bestaat. Een week na het simultaan zal een lustrumfeest plaatsvinden.

Inleiding Verslag Foto's Uitslagen Partijen Vooraf