BALC-toernooi

Sinds 2006 wordt er een jaarlijks toernooi in de regio gehouden. De schaakverenigingen van Bakkum, Akersloot, Limmen en Castricum trekken elke herfst naar het strand om het op een zondagmiddag tegen elkaar op te nemen. Een flink deel van de gemaakte verslagen, uitslagen en foto's zijn hieronder terug te vinden.

Nico Pepping
Schaken met uitzicht op de zee, dat moet je toch minimaal eens in je schaakleven ervaren?

De laatste zondag van oktober 2012 kwamen 31 schakers vanuit Bakkum, Akersloot, Limmen en Castricum bijeen in een vriendschappelijk treffen.
Bij Zoomers stonden de schaakborden gereed en waren de klokken net zoals de schakers, opgewonden. Tussen 1 en 5 uur speelden we 7 ronden. De schakers waren naar hun ELO rating verdeeld over 4 poules. En in elke poule schaakten we tegen schakers in je eigen niveau.
Naast een grote hoeveelheid grijze haren was ook de jeugd – vanuit Limmen – vertegenwoordigd. En Limmen had ook de enige vrouwelijke schaakster van deze middag meegebracht. Hebben de andere verenigingen geen jeugd en dames die van deze mooie denksport genieten? We gaan het hopelijk volgend jaar meemaken!
In een gemoedelijke sfeer werden de ronden afgewerkt. Elke ronde had elke speler een kwartier denktijd. En elk half uur konden we een nieuwe tegenspeler tegemoet zien. Gemoedelijk, en er wordt ook stevig gevochten, niemand gaf een haarbreedte toe. De verschillen in de wedstrijden waren minimaal, de resultaten tellen echter. En daar mag Limmen best trots op zijn, drie van de vier poules werden door Limmen gewonnen, in één poule met daarbovenop een nummer twee plaats. En om het eerlijk te houden, namen we ook drie van de vier troostprijzen mee naar ons dorp.
Een aanrader: schaken met de zee op de achtergrond! Wij kijken uit naar Volgend jaar!
Met dank aan het organiserend de team (waarin Nico Pepping Limmen vertegenwoordigde) en tot volgend jaar BALC aan zee!

Namens het team van Limmen,
Marc Voorwalt, Jan Brantjes, Dick Aafjes en Nico Pepping

Han Kemperink
Het zevende BALC toernooi op 28 oktober 2012 bij Zoomers

Winnaar: Waldemar Mroz
Het is alweer bijna een maand geleden dat het toernooi werd gehouden. Er speelden 31 spelers mee. 3 groepen van 8 en 1 van 7. We speelden in een geschikte ruimte, mooie zee op schootsveld, goede stoelen en tafels, bar en ober tot onze beschikking en de afhandeling liet ook niets te wensen over. Het aantal spelers was aan de geringe kant – we mikken op 40 – maar de schakers die er waren waarderen het toernooi zeer. We gaan volgend jaar het 8ste toernooi spelen.
De wisseltrofee, de Afrikaanse Denker was niet aanwezig. Thomas Broek zat op Guernsey. Er wordt overleg gepleegd of deze alsnog zal worden uitgereikt.

Groep 1
Waldemar MrozVredeburg