Half november 2019 vond weer een gezellige editie van het BALC-toernooi plaats in een goedgevulde zaal aan het strand. Tien leden van Vredeburg deden met wisselend succes mee in zes groepen van gelijke sterkte: Marlies, Gijs, Samer (gedrieën in groep F), Dick (E), Barry, Remi (D), Hidde, Sandra (C), Bert H. en Luc (A).

Het 14e BALC-toernooi bij Zoomers

Deze 17de november is bijna een te mooie dag om te schaken. De zon en weinig wind nodigen wel uit met de fiets naar strandpaviljoen Zoomers te rijden. “En dat is wel eens anders geweest”, merkt Bert Hollander op.
Bob memoreerde vooraf dat we al weer 14 keer gebruik maken van locaties, Albatros, Jutter en Zoomers die Jos Bijl in het verleden en dochter Corine nu beschikbaar stellen voor dit toernooi. Een prachtige ruimte, uitzicht op zee, eigen bar en bediening alleen ten behoeve van de deelnemers. Een uniek toernooi voor schakers uit de gemeente Castricum of er door een vereniging mee verbonden, gesponsord door de schaakclubs zelf.

Vierenveertig deelnemers nemen in zes groepen, twee van acht en vier van zeven, de schaakbijl tegen elkaar op. In alle vriendelijkheid, maar toch. Het format, waarbij invullen van uitslagen en kijken wie de volgende tegenstander is zijn ingecalculeerd, werkt ook vandaag. Even een loopje, contact maken, plek zoeken of eerst nog even een hap of drankje, geven dit evenement een eigen karakter.
De wereldwinkelprijzen worden goed over de deelnemende verenigingen verdeeld, al scoren de schakers van schaakvereniging Castricum dit jaar in verhouding minder, ondanks Thomas Broek die ook nu weer in groep A wint. En ondanks dat Leon Klein Schiphorst zegt dat bij de Gevallen Koning de koningen wel erg gemakkelijk vallen, wint Harry Hageman groep D en wordt Paul Toby in F tweede. Een verassende winnaar is Hidde Ebels, die met een lagere rating in groep C met drie uit drie begint en sterk op 5½ uit 6 komt. Spannend is het in groep F. Marlies Sturk en de te laag ingedeelde Sam Alrayes eindigen uiteindelijk gelijk. Nieuwkomer Eric Breedveld, speler in de zaterdag-competitie voor Bakkum, wint overtuigend groep B. En Lau Zonneveld zegt dat hij tot zijn eigen verrassing wint. Een sterk toernooi speelt Maarten Froma in groep A, als laagst rating geplaatste. Hij wordt vierde met een punt minder dan Heleen van Arkel, die we voor het laatst in Bakkum aan Zee aan het bord zullen zien.

Al met al een mooie schaakmiddag. Op naar de vijftiende editie.

De sfeerplaatjes zijn afkomstig van Bert en Marlies.

Groep A
Luc JanssenVredeburg5
Heleen van ArkelCastricum (vml)
Groep B