Twaalfde BALC-toernooi bij paviljoen Zoomers

Winnaar: Thomas Broek
In de feestzaal van Paviljoen Zoomers, met vandaag ramen vol mooie luchten en een schuimende zee, wordt het een plezierige schaakmiddag. Een veertigtal schakers, van allerlei sterkte, delen met elkaar het genoegen van een overwinning of nemen hun verlies.
Een sterke eerste groep dit jaar, waarin schaakvereniging Castricum de dienst uitmaakt. Thomas Broek – meervoudig winnaar – wist de concurrentie er ook nu onder te houden. Twee uitschieters in groep 2: Hans Leeuwerik wint met 7 uit 7. En Piet Kuijs eindigt zoals hij begint met een score van 0. Bob Bakker adviseert Piet, bij de prijsuitreiking, bijles te nemen. Niet ieder begrijpt dat Piet als gediplomeerd imker zelf "bei les" geeft. Hidde Ebels met in de groep de laagste rating wordt knap tweede. Egbert Kooiman, met 1 uit 3 gestart, eindigt in groep 3 als eerste. In groep 4 heeft Hans Mantjes, mindere schaakprestaties relativeert hij als de beste, een uitschieter naar boven. Zoon Remi Aafjes, van vader Dirk, wint overtuigend groep 5. En Mike Slot, nog geen lid van een club, wordt in zijn eerst gespeelde toernooi meteen derde. In groep 5 worden 8 rapidpartijen gespeeld, in de andere groepen 7.
Bob Bakker sluit de middag af met unieke prijzen uit de Wereldwinkel. Hij doet dat in de stijl van het toernooi. Eerst de laatst geplaatsten, dan de derde prijs, vervolgers de tweede en dan mogen de eersten als laatsten iets uitzoeken. Zonder verliezers geen winnaars.
Dank aan Zoomers voor de accommodatie en de schaakclubs als sponsors van het toernooi.

Voor Vredeburg deden mee: Remi Aafjes, Yvonne Schol (5), Dick Aafjes (4), Barry Blekemolen, Harold Ebels (3), Hidde Ebels (2) en Bert Hollander (1). De meerderheid daarvan kon een prijs mee naar huis nemen, zie onderstaand overzicht!

Groep 1Rating
Sander Mossing HolsteijnCastricum52048
Wouter BeerseCastricum41836
Hans LeeuwerikCastricum7