Simultaan

Simultaansessie Reinderman groot succes

De Nederlands Kampioen mocht vrijdag tegen 34 mensen in Vredeburg tegelijk strijden, en liet zien wat hij waard was. De eindstand na een prachtige avond liegt er niet om: 30,5-3,5 voor de grootmeester. Maar we mogen zeer trots zijn op de behaalde overwinning en vijf remises.
Hieronder zijn een uitgebreid verslag, de resultaten per bord en foto's van de avond te vinden, tevens aan te klikken in het menuutje.

Harold Ebels

Grootmeester scoort negentig procent

Op vrijdag 27 juni vierde SV Vredeburg het 40-jarig jubileum met een schaaksimultaan door de regerend Nederlands kampioen Dimitri Reinderman. De grootmeester nam het op tegen 34 tegenstanders tegelijk.
Voorafgaand aan de simultaanséance feliciteerde burgemeester Mans de jarige schaakvereniging en droeg een fraai schaakgedicht voor. Daarna voerde hij, namens grootmeester Reinderman, de eerste zet uit op het bord van clubkampioen Bob Stolp. Vervolgens snelde Reinderman in hoog tempo langs de 34 borden, waarachter de leden van SV Vredeburg, en enkele prominente oud-leden, met de zwarte stukken speelden. Na een zet of vijftien had de grootmeester zijn eerste tegenstander reeds te pakken. De jongste deelnemer, Jort Houben, werd deskundig matgezet. Velen overkwam daarna hetzelfde onvermijdelijke lot: langzaam maar zeker kansloos worden weggeschoven door een superieure tegenstander. Harold Ebels boekte echter een succes door Reinderman als eerste een half puntje af te troggelen. Na een voor hem ongelukkige stukkenruil ging Reinderman, in een iets mindere stelling, in op het remise-aanbod. Oud-clubkampioen Thomas Broek, thans uitkomend voor De Wijker Toren, wist vervolgens de grootmeester zelfs te verslaan. Broek produceerde een diepzinnige combinatie, waar Reinderman, die als simultaangever voortdurend à tempo de zetten van zijn tegenstanders beantwoordde, zich op verkeek. Tegen het einde van de simultaansessie toen Reinderman al een dikke twintig tegenstanders had verslagen, slaagden achtereenvolgens Jos Admiraal, Ed Stolp, Bob Stolp en Niels Hageman er nog in een remise te scoren. Geen risico’s nemen en zorgvuldig verdedigen, was de succesformule voor hen. Jan Levering tenslotte bleef het langste in strijd, maar moest in de één-tegen-één-situatie die daardoor ontstond snel het hoofd buigen voor de nationaal kampioen. Eindstand: 30,5-3,5. Reinderman liet met de winstscore van bijna negentig procent zien dat er een groot verschil is tussen professioneel schaak op grootmeestersniveau en het verenigingsschaak, zoals dat bij SV Vredeburg wordt bedreven. Voor Reinderman was het a day at the office, maar voor de leden van SV Vredeburg een bijzondere schaakavond en een memorabel onderdeel van de jubileumactiviteiten.

Foto's van de simultaan

Een leuke impressie van foto's van de avond, met dank aan Jos.

Alle uitslagen per persoon

Simultaansessie Reinderman in de agenda
Harold Ebels
Dimitri Reinderman

SV Vredeburg bestaat op 31 mei 2014 precies 40 jaar. Een jubileumcommissie bereidt een spetterende feestavond voor. Daarnaast vindt, als onderdeel van de jubileumactiviteiten, een simultaansessie plaats met niemand minder dan regerend Nederlands kampioen schaken Dimitri Reinderman. Reinderman, die beschikt over een ELO-rating van 2606 (!), komt op vrijdagavond 27 juni 2014 naar Limmen. Op deze avond vinden er geen wedstrijden plaats in het kader van het WK-voetbal. Wij hopen dat zoveel mogelijk Vredeburgers de datum rood omlijnd en dik onderstreept in de agenda zetten! Informatie over de aanmeldingsprocedure volgt later.

Bert Hollander

Dimitri Reinderman

De 41-jarige grootmeester, met een rating die al jaren rond de 2600 schommelt, heeft een indrukwekkend palmares. Vorig jaar kon daar tevens het Nederlands kampioenschap aan toegevoegd wordt, die hij op knappe wijze won. Verder heeft Reinderman goed gescoord tegen wereldkampioenen als Kramnik, Topalov en Kasimdzjanov. De goede scores tegen andere grootmeesters is hij op dit moment (januari '14) aan het verbeteren in de Challenger Group van het Tata Steel Chess Tournament. Hiervoor - zoals ook in het verleden bij wedstrijden tegen Kasparov - heeft hij zijn haar in een typische kleur geverfd.

Foto's: Chessbase/Alina l'Ami

Inleiding Verslag Foto's Uitslagen Partijen Vooraf