Thomas Broek schaakt simultaan tegen Vredeburg

Na het succes van vorig jaar kreeg Vredeburg de toezegging van regionale topper Thomas Broek om ook een simultaan te geven. Meer dan 25 leden van Vredeburg gingen op die uitnodiging in en het werd een prachtige afsluiting van het seizoen. Uiteindelijk won de simultaangever zeer ruim. Op deze pagina staan achtereenvolgens het verslag van Harold, foto's van Marlies en de uitslagen per bord. Deze zijn ook aan te klikken via het menuutje.

Alleen Borst beter dan Broek

Jan Borst
Jan Borst kon als enige winnen

Op vrijdag 29 mei sloten de schakers van SV Vredeburg het seizoen 2014-2015 af met een simultaanséance door Thomas Broek, de sterkste speler uit de regio en oud-lid van Vredeburg.
Maar liefst 27 tegenstanders waren er voor Thomas Broek die overigens zeer genereus zijn vergoeding doneerde aan de Reddingsmaatschappij uit Egmond aan Zee. De spelers van Vredeburg zaten aan de buitenkant van de tafelopstelling en hanteerden de zwarte stukken. In de binnenring snelde Broek in hoog tempo langs de borden om de zetten van zijn tegenstanders onmiddellijk te beantwoorden. Conform verwachting was Broek voor de meeste tegenstanders veel te sterk. Jaap Limmen en Jan Brantjes waren, na een rondje of vijftien, de eersten die het hoofd moesten buigen, langzaam gevolgd door veel anderen, waarbij kan worden aangetekend dat sommigen er een onderlinge strijd van maakten om het zo lang mogelijk vol te houden. Ook de jarige Gertjan Hafkamp (60) kreeg geen cadeautje van Broek. Bob Stolp, de zilveren medaillewinnaar van SV Vredeburg, doorbrak de teneur door Broek, op solide wijze, op remise te houden. Ook jeugdkampioen Hidde Ebels, clubkampioen Bert Hollander en de sterke Tars Wanders scoorden - zeer knap - een half punt tegen de regionale topper. In het geval van Wanders was er sprake van een zogenaamde ‘plus-remise’: Wanders beschikte over een loper meer, maar dat verschil was net niet doorslaggevend. Het klapstuk van de geslaagde avond werd verzorgd door de 81-jarige Jan Borst die als enige speler van Vredeburg wist te winnen van Broek. De nestor ruilde op voordelige wijze een toren en een stuk tegen de witte dame en bouwde het verschil zorgvuldig uit naar een winnende mataanval. Na de opgave van Broek oogstte Borst een verdiend applaus. Deze ene nederlaag deed natuurlijk niet af aan de fenomenale prestatie van Thomas Broek die met 22 overwinningen, vier remises en dat ene nulletje op 24 uit 27 finishte. Een simultaanscore van bijna 89 procent kan als zeer goed worden beschouwd. Ook de spelers van SV Vredeburg kijken terug op een geslaagde afsluiting van het seizoen. Zij treffen elkaar medio september weer.

Foto's van de simultaan

Een leuke impressie van foto's van de avond, met dank aan Marlies.

Alle uitslagen per persoon

bdwitzwartuitslag