Simultaan

Simultaan tegen Bosboom zeer gezellig

27 mei 2016 was de dag dat Manuel Bosboom naar Limmen kwam voor een simultaan. Op deze pagina vind je alles wat je wilt weten. Met het menu kun je snel navigeren naar onder andere een verslag van de avond, vele foto's, de uitslagen per bord, en een knappe remise! Zelfs de media-aandacht vooraf is nog terug te lezen.

Harold Ebels

Onwerkelijke winst Wester

Op vrijdag 27 mei sloten de schakers van SV Vredeburg het seizoen 2015-2016 af met een memorabel simultaan tegen internationaal schaakmeester Manuel Bosboom.
Na een welkomstwoord door Vredeburg-voorzitter Jos Admiraal en de officiële eerste zet door Rob Schijf, de nieuwbakken wethouder sport van Castricum, nam Bosboom het op tegen 25 spelers tegelijk. In hoog tempo maakte de topschaker de rondjes langs de borden. Na minder dan 20 zetten rolden de eerste koppen. Robin Rommel werd getrakteerd op een snijdende koningsaanval en de grieperige Adri Beentjes werd in een matnet gedreven. Als rijpe appelen van de boom vielen in het vervolg de punten voor Bosboom. Ook oud-clubkampioen Koen Kramer en Rob Schijf behoorden tot de slachtoffers van het professionele schaakgeweld. Dat gold ook voor Jeroen van Vliet en Bert Hollander die beiden een gunstige stelling bereikten, maar in het eindspel niettemin hardhandig werden gekraakt. Toch wisten enkele Vredeburg-spelers met een beproefde mix van defensieve zetten, stukkenruil en complicaties opwerpen de topspeler op remise te houden. Clubkampioen Bob Stolp, Harold Ebels, Jos Admiraal – toevallig ook de drie bestuursleden van de vereniging – en ook Gertjan Hafkamp scoorden zo een hooggeacht half punt. De stunt van de avond werd echter verzorgd door Marcel Wester die profiteerde van een iets te snel gespeelde loperzet van Bosboom en zomaar een matvariant in de schoot geworpen kreeg. De wakkere Wester greep de kans, strafte de blunder af en noteerde twee zetten later een onwerkelijke winst. Wester, die enkele dagen eerder ook al op het podium stond toen zijn bedrijf een onderscheiding verwierf, beleefde zo een waanzinnige succesweek. Na een dankwoord door secretaris Harold Ebels en een kletterend applaus voor Manuel Bosboom, die met 22-3 oftewel een score van maar liefst 88 procent liet zien wat het verschil is tussen topschaak en het niveau van de schaakclub uit de derde klasse, konden dan de borden en stukken worden opgeborgen. In september komt het materiaal weer tevoorschijn en wacht de schakers van SV Vredeburg de start van een nieuw seizoen.

Foto's van de simultaan

Klik op één van de foto's om ze allemaal in het groot te bekijken, eventueel via een diavoorstelling. Gemaakt door Jos en Marlies.

Alle uitslagen per persoon

Simultaan dit jaar op 27 mei tegen Manuel Bosboom
Manuel Bosboom
IM Manuel Bosboom

Een groeiende traditie bij Vredeburg is om na de interne competitie het jaar mooi af te sluiten met een simultaansessie. Na vorige edities met Dimitri Reinderman en Thomas Broek mogen we het in 2016 proberen tegen Manuel Bosboom!
De 53-jarige Internationaal Meester uit de Zaan met een rating van 2400 staat vooral bekend om zijn snelschaakcapaciteiten, waar hij al decennia lang vele sterk bezette toernooien mee gewonnen heeft. Daarnaast is hij opvallend door zijn creatieve speelstijl. Niet zelden gooit hij op zet 3 al zijn h-pion naar voren, met vaak lastige tactische gevolgen. Tegenstanders zijn soms niet beducht op dit soort zetten die niet in openingsboeken behandeld worden! Zo won hij recent, 22 februari, nog de schoonheidsprijs in de KNSB-competitie.
Bosboom' rating piekte over de 2500, maar helaas is een derde grootmeesternorm er nog niet van gekomen. Toch is hij ook internationaal gekend, en wel vanwege twee partijen snelschaak tijdens een editie van het Hoogovenstoernooi 1999. Bosboom mocht invallen voor Shirov in een 5-minutentoernooi dat werd gewonnen door Kasparov met 10½ uit 13, gevolgd door Anand met 9 punten. Kasparov verloor echter één partij... In interviews in Wijk aan Zee vijftien jaar later bleek hij dat nog niet vergeten te zijn: "8,5 uit 9 en toen ineens... Bosboom!" Hierbij interview & partij:

Minder bekend is zijn partij tegen Anand. Toegegeven, hij verloor de partij, maar niet voordat hij op zet 10 zijn dame offerde! Bosboom had het nieuwtje in het Dame-Indisch bedacht. IM Herman Grooten beschrijft op Schaaksite prachtig hoe hij samen met GM Friso Nijboer urenlang het offer probeerde te weerleggen, maar hier partij na partij in faalde. Geniet mee van het briljante offer, inclusief zeer uitgebreide analyse van Grooten:

Inleiding Verslag Foto's Uitslagen Partijen Vooraf