Simultaan tegen Peng zeer geslaagd

26 mei 2017 stond in het teken van de simultaan tegen Zhaoqin Peng. Op deze pagina vind je alles wat je wilt weten. Met het menu kun je snel navigeren naar onder andere een verslag van de avond, vele foto's, de uitslagen per bord, en een knappe remise! Zelfs de media-aandacht vooraf is nog terug te lezen.

Peng: negentig procent tegen Vredeburg!

Op vrijdag 26 mei sloten de schakers van SV Vredeburg het schaakseizoen af met een simultaan door niemand minder dan 13-voudig Nederlands schaakkampioen bij de vrouwen, Zhaoqin Peng.
Aan de buitenkant van een kring van 25 tafeltjes zaten de schakers van SV Vredeburg achter de zwarte stukken. Aan de binnenzijde snelde de enige vrouwelijke grootmeester van Nederland langs de borden om de zetten van de Vredeburg-spelers gelijk te beantwoorden. Na zo’n 25 zetten was Nico Pepping het eerste slachtoffer. Na hem volgden er velen. De geboren Chinese was in bloedvorm: ze incasseerde uiteindelijk geen enkele nederlaag en boekte een fraaie score van negentig procent: 22,5-2,5. Voor SV Vredeburg bestond het succes uit een vijftal verdienstelijke remises. Meer zat er niet in. Harold Ebels scoorde, in een tamelijk gesloten en onduidelijke stelling, een half punt met een goed getimed remise-aanbod. Ed Stolp parkeerde de bus voor de zwarte koning. Daar was zelfs voor Peng geen doorkomen aan. Hidde Ebels dwong de remise af met een uitmuntende paardzet die de angel uit de stelling haalde. Niels Hageman veroverde het halfje door een specialiteit van het huis: geen fouten maken en dichtschuiven die handel. Jos Admiraal scoorde misschien wel de fraaiste remise: na kwaliteitsverlies wist hij met zijn loper en pionnen toch een dusdanige vesting te creëren rondom de zwarte koning dat de toren van Peng het waardeverschil niet kon uitnutten. Overigens waren Jan Brantjes en Gertjan Hafkamp degenen die de strijd het langst volhielden – tegen de vijftig zetten – maar helaas zonder puntenscore. Op het bord van Marcel Wester werd tussen de ronden door per ongeluk een stuk een veld verschoven. Toen zij weer bij het bord langs kwam, zag Peng onmiddellijk dat er iets niet deugde. Exemplarisch voor het scherpe oog en het fotografische geheugen van de profschaker. Pas daarna zag ook de verbouwereerde Wester dat hij het stuk moest terugzetten. SV Vredeburg kijkt terug op een zeer geslaagde avond, met een aimabele topschaakster en een gezellige ambiance. De stukken en borden worden nu voor enkele maanden opgeruimd. In september vangt het schaakseizoen 2017-2018 aan.

Foto's van de simultaan

Klik op één van de foto's om ze allemaal in het groot te bekijken, eventueel via een diavoorstelling. Gemaakt door Adri Beentjes.

Alle uitslagen per persoon

Aankondiging vooraf

Peng komt naar Limmen
Zhaoqin Peng

Bij schaakvereniging Vredeburg is in de afgelopen jaren een traditie ontstaan om het schaakseizoen af te sluiten met een simultaan waarbij een topspeler het opneemt tegen alle leden van SV Vredeburg. In de afgelopen jaren ontvingen de schakers van Vredeburg grootmeester Dimitri Reinderman, regiotopper Thomas Broek en internationaal schaakmeester Manuel Bosboom. Geweldige schaakavonden waarover bij de vereniging nog lang werd nagepraat. Wat te denken van de legendarische winst van Marcel Wester tegen Bosboom? De editie van 2017 wordt er één van de overtreffende trap: niemand minder dan Zhaoqin Peng zal voor de seizoensafsluiting van SV Vredeburg naar Limmen komen. Peng is de enige vrouwelijke schaakgrootmeester in Nederland en 13-voudig nationaal schaakkampioen bij de vrouwen. Alvorens Peng in 1995 in Nederland kwam wonen, werd zij ook nog drie maal schaakkampioen bij de vrouwen in haar geboorteland China. Vredeburg-secretaris Harold Ebels, die de contacten met de grootmeester legde, is in zijn nopjes met de komst van Peng. Ebels: "de prof-schakers in Nederland zijn drukbezet. Het is echt wel bijzonder dat we erin geslaagd zijn de sterkste speelster van Nederland te strikken voor een simultaansessie tegen een kleine dertig clubschakers bij SV Vredeburg in Limmen. Met behulp van een anonieme sponsor hebben we dit evenement ook financieel voor elkaar kunnen krijgen." Ebels vervolgt: "het is ook hartstikke leuk dat we het verzoek van onze twee vrouwelijke leden, Marlies Sturk en Sandra Hollander, om nu eens een vrouwelijke topspeler vast te leggen voor het simultaan ook waar kunnen maken."
Peng komt op vrijdagavond 26 mei naar Limmen. Het simultaan begint om 20.00 uur. Hamvraag is of één van de Vredeburg-spelers in staat zal blijken te zijn de topspeelster, die beschikt over een elo-rating van maar liefst 2378, een half of zelfs een heel punt afhandig te maken.

Inleiding Verslag Foto's Uitslagen Partijen Vooraf