Bert Hollander
Limmer team in rapid tempo naar huis gespeeld
KLT Amersfoort

Zondag 8 maart 2015 vond in het historische centrum van Amersfoort alweer het 20e kroeglopersschaaktoernooi plaats. Deze wordt georganiseerd door de schaakvereniging uit Hoogland, waar oud-lid Koen Kramer nu speelt. Het is bijna een traditie geworden dat Vredeburg elk jaar een viertal afvaardigt naar het mooie Amersfoort om een middagje kroegen te verkennen - en te schaken natuurlijk. Het concept is mooi: je speelt als viertal steeds twee keer tegen je opponent uit het andere team, met wit en zwart. Op een middagje zijn dat 12 partijen op snelschaaktempo, waarna de boel wordt opgeteld.
Zoals op de foto te zien is, troffen we het erg goed met het weer. Zo konden we enkele ronden buiten spelen. Ook qua team hadden we het goed getroffen: naast ondergetekende en Koen deed ook rapidmeester (geen officiële titel) Robin Rommel mee, en was het een erg fijn weerzien met Robert Termes die keek hoeveel creativiteit hij nog in zijn spel had. Niets leek ons dan ook te stoppen van klinkende overwinningen.

Dat optimisme werd getemperd toen we de indeling zagen: we hadden per ongeluk de verkeerde gemiddelde rating meegekregen en belandden zo in de hoogste poule als laatste met gemiddeld 1740. In werkelijkheid hadden wij zelfs maar ongeveer 1660 aan ELO-sterkte mee. Gelukkig blonken we allemaal wel een moment uit die middag (bij mijzelf slechts één moment), maar het mocht niet baten. Met een gemiddelde tegenstand van 2030 aan het tweede bord was ik kansloos, alhoewel het altijd leuk is om te zeggen dat je tegen mensen van 2370 hebt geschaakt.
Koen en Robin wisten er nog wat van te maken, en Robert had ook wel leuke combinaties. Maar ja, die dekselse tegenstanders en de tijdsdruk maken het altijd lastig. Gelukkig waren het wel steeds gezellige tegenstanders en hebben we een leuke middag beleefd! Tijdens het gezamenlijk etentje achteraf konden we rustig concluderen dat dit voor herhaling vatbaar is! Het leuk hebben met elkaar en genieten van dat waar Amersfoort rijk aan is, dat maakt een laatste plaats meer dan goed. Er volgen nog enkele plaatjes waarop we in actie te zien zijn:

KLT Amersfoort

Als verplicht nummertje toch even de individuele scores van het team Matige maar niet gematigde maten:

Matige maar niet gematigde matenpntnpartijen
Koen411
Bert½12
Robin312
Robert19
0 matchpunten, 10½ bordpunten

Foto's © SV Hoogland, nabewerkt.