Bert Hollander
Limmen's pupillen superieur in B-groep Amersfoort
KLT Amersfoort

Zondag 6 maart 2016 vond in het historische centrum van Amersfoort alweer het 21e kroeglopersschaaktoernooi plaats. Deze wordt georganiseerd door de schaakvereniging uit Hoogland, waar oud-lid Koen Kramer nu speelt. Het is toch wel een traditie geworden dat Vredeburg elk jaar een viertal afvaardigt naar het mooie Amersfoort om een middagje kroegen te verkennen – en te schaken natuurlijk. Het concept is mooi: je speelt als viertal steeds twee keer tegen je opponent uit het andere team, met wit en zwart. Op een middagje zijn dat 14 partijen op snelschaaktempo, waarna de boel wordt opgeteld.
Nadat we vorig jaar door een miscommunicatie tamelijk werden afgedroogd in de hoogste groep, stond er dit jaar een misschien wel nog beter team klaar om de B-groep te winnen. Bob, Bert en Hidde reisden dan ook vol goede moed af om in mooi weer te beginnen aan de eerste snelschaakpartijen.

Snelschaken op kleine tafels met veel bier is geen sinecure, en je laat nog wel eens een puntje liggen of een klok vallen. Maar we waren zo in vorm dat er dan altijd wel een paar anderen waren die 2-0 wonnen zodat we toch de match steeds binnenhaalden. Op rating waren we de nummer 3 uit de poule waardoor we behoorlijk aan de bak moesten, maar we stonden lang op 100%. In de een-na-laatste ronde speelden we tegen de mede-koplopers ternauwernood 4-4, waardoor we met een comfortabele voorsprong van enkele bordpunten de laatste partijen konden beginnen in Marktzicht. 8-0 was gewenst. Krap tien minuten te laat kwamen er vier schakers binnen die "de Ongeleide Projectielen" moesten zijn. Zo liepen ze er ook een beetje bij, dus begonnen we snel. Al na dik tien minuten stonden we 7-0 voor met het achtste punt binnen handbereik. Maar toen kwamen ineens nog vier schakers binnen die de echte ongeleide projectielen bleken te zijn(!) Ze waren blijkbaar 20 minuten lang de verkeerde kant opgeschoten. Wij bleken tegen een team uit de laagste poule te spelen die het verkeerde café uitgekozen hadden. Het maakte gelukkig uiteindelijk voor de stand niet uit, want alleen Bert blunderde een potje in de opening weg waardoor we met 7-1 glorieus bovenaan eindigden! Na een heerlijke middag wonnen we 40 keer, speelden we 3 curieuze remises en verloren we dus maar 13 maal. Bier kwam ons allen ten deel en de avond zou nog lang, gezellig en vooral cryptisch zijn.

KLT Amersfoort

Natuurlijk mogen de individuele scores van het team Limmen's pupillen – we hebben tenslotte allemaal het spelletje van Jaap Limmen geleerd – niet ontbreken:

Limmen's pupillenpntnpartijen
Koen12½14
Bob14
Bert914
Hidde11½14
13 matchpunten, 41½ bordpunten

Foto's © SV Hoogland, nabewerkt.